Bu hadis-i şerifin israrla üzerinde durmak istemem, farklı farklı kaynaklarla aynı konuyu tekrar tekrar ele almamdaki maksadım, hakkında şüphe ve tereddütlerin kalmamasıdır.
لَوْلاَكَ لَوْلاَكَ لَمَا خَلَقْتُ اْلاَفْلاَكَ 1
1 "Sen olmasaydın ben âlemleri yaratmazdım."
(Ali el-Kâri, Şerhü'ş-Şifâ: 1:6; Aclûnî, Keşfü'l-Hafâ: 2:164. Ayrıca el-Hâkim'in el-Müstedrek'inde bu mânâyı teyit eden şu sahih hadis naklediliyor:
"Peygamber Efendimiz buyurdu: Allah İsâ'ya (a.s.) şöyle vahyetti,
'Ey İsâ, Muhammed'e iman et. Ümmetine de emret ki onlardan ona ulaşanlar da iman etsinler.
Muhammed olmasaydı Âdem'i yaratmazdım.
Muhammed olmasaydı Cennet ve Cehennemi yaratmazdım.
Su üzerinde Arşı yarattığımda arş çırpındı. Üzerine Lâ ilâhe İllallah Muhammedun Resûlullah yazdım, sakinleşti."
(el-Hâkim, el-Müstedrek, 2:615) Ayrıca bk. et-Taberâni, El-Mu'cemü'l-Evsât, 6:314; et-Taberânî, El-Mu'cemü's-Sağîr, 2:182; El-Hallâl, es-Sünne, 1:237; el-Beyhakî, Delâilü'n-Nübüvve, 5:489.)
Hem meselâ: “levlâke levlâke lema halaktül eflâk” beyanında (açıklamada)
“Bu hitab zahiren Hazret-i Peygamber Aleyhissalâtü Vesselâm’a müteveccih (yönelik) ise de, zımnen (dolayısıyla) hayata ve zevilhayata raci’dir (canlılara dönüktür).” fıkrası, ta’dile (düzeltmeye) muhtaçtır.
Çünki küllî hakikat-ı Muhammediye (A.S.M.) (bütün fertleri içine alan Hz. Muhammed’in hakikati, mânevî şahsiyeti)
hem hayatın hayatı,
hem kâinatın hayatı,
hem İsm-i A’zam’ın tecelli-i a’zamının mazharı ve
(Cenâb-ı Hakkın bin bir isminden en büyük ve mânâca diğer isimleri kuşatmış olanının en büyük tecellisinin yansıması ve)
bütün zîruhların nuru ve
kâinatın çekirdek-i aslîsi (asıl çekirdeği, tohumu, özü) ve
gaye-i hilkati (yaratılış amacı) ve
meyve-i ekmeli (en mükemmel meyvesi) olmasından,
o hitab doğrudan doğruya ona bakar.
Sonra hayata ve şuura (bilince, anlayışa, idrake) ve
ubudiyete (Allah’a kulluk ve ibadete) onun hesabına nazar eder.
Emirdağ Lahikası-1 (228 ) “Levlâke levlak lema halaktül eflak (= Sen olmasaydın kâinatı yaratmazdım)” Kudsî Hadisi, Marifetname’nin ön sözünde, Yusuf-i Nebhanî hazretlerinin Envar-ı Muhammediyye kitabının 13. Sayfasında ve İmam-ı Rabbanî Hazretlerinin Mektubat’ının 122. Mektubunda vardır.
“Tasavvufta sık sık kullanılan ve kutsi hadis olarak da rivayet edilen,
'Sen olmasaydın ben kâinatı yaratmazdım'
(Levlake...) (Acluni, II: 164; Hakim el Müstedrek, II: 615) ifadesiyle” varlığın Hz. Muhammed için yaratıldığı anlatılır. (Dergi park)
Bu konuda meşhur olan “Sen olmasaydın kâinatı yaratmazdım” manasındaki hadistir. - Aynı mantık formülü Zariyat 56. ayeti için de geçerlidir. (Dinimiz İslam)
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْاِنْسَ اِلَّا لِيَعْبُدُونِ
Ben cinleri ve insanları, başka değil, başka değil, sırf bana kulluk etsinler diye yarattım. Zariyat 56
وَمَٓا اَرْسَلْنَاكَ اِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمٖينَ
“Ve seni ancak âlemlere rahmet olarak gönderdik.”
Enbiya 107
Bu ayetlere baktığınız zaman müfessirler; kainatın peygamberimiz Hz. Muhammed asv hürmetine yaratıldığı, bütün insanlığa gönderilmiş bir rahmet peygamberi olduğudur.
İnsanlara hidayet yollarını öğretmiş, onun sonucunda insanlar dünya ve ahiret hayatını istikamette sürdürmüştür.
Onun için Hz. Muhammed asv “Ben bir rahmet ve hidayet rehberiyim” buyurmaktadır. (Dârimî, Sünen, Mukaddime 3)
Hz. Muhammed asv müşriklere bile bedduada bulunmamıştır. ”Ben lanetçi olarak değil âlemlere rahmet olarak gönderildim” demektedir. (Müslim, Birr,87)