Levlak sırrı nedir?
Peygamber’in Kur’an dışında Allah’a dayandırarak söylediği hadisler. Cenab-ı Hak istifademizi arttırsın... “Sen olmasaydın ben âlemleri yaratmazdım.”
Ali el-Kâri, Şerhü'ş-Şifâ: 1:6; Aclûnî, Keşfü'l-Hafâ: 2:164.
Ayrıca el-Hâkim'in el-Müstedrek'inde şu sahih hadis naklediliyor:
“Peygamber Efendimiz buyurdu: Allah İsâ'ya (a.s.) şöyle vahyetti,
'Ey İsâ, Muhammed'e iman et.
(Sorularla İslamiyet)
Kutsi hadisler denilen rivayetlerin aynı diğer rivayetler gibi sağlamı, çürüğü, sahihi, haseni, zayıfı, uydurması vardır. İslâm Ansiklopedisi uydurma olan kutsi hadislerin pek çok olduğunu yazmaktadır. Ona göre bir tanesi de levlake hadisidir.
(İslam Ansiklopedisi)
Allahü Teala şöyle buyurdu:
“Levlake levlak lema halaktul eflak.
”Sen olmasaydın, ey Habîbim, kâinatı yaratmazdım.” Hadis-i Kûdsi
(El-Leali-l Masnua Suyutî 1/272; Esrar-ül Mertüa, Aliyy-ül Kari sh: 295-296. Sırat-ı Müstakim)
Hadis âlimlerinin, hadisi değerlendirme ve sorgulama kriterleri farklı olabiliyor. Bazen birinin sahih kabul ettiği hadisi, başka bir hadis alimi hasen kabul edebiliyor.
Hatta Buhari ve Müslim gibi hadis âlimlerince kabul görmüş hadislere, İbn-i Cevzi gibi muhakkik ve münekkid bir hadis uzmanı mevzuu diyebiliyor.
"Levlake" sözü hadistir ve ümmetçe kabul görmüştür. Bu hadis, bir alimin ya da müçtedin bir yorumu ve değerlendirmesi değildir.
Bahsi geçen kaynaklarda olmaması, hadis olmadığı anlamına gelmez.
Hadis kaynakları sadece Buhari, Müslim, Tirmizi'ye mahsus da değildir.
Onun dışında yüzlerce sahih ve güvenilir kaynaklar vardır.
Bu hadisin, Kütüb-ü Sitte de olmaması, onun sıhhatine zarar vermez.
Zaten Kütüb-ü Sitte sahiplerinin, "Sahih hadis sadece bu altı kitapta mevcuttur, başka kitaptakiler uydurmadır." diye bir tezleri de yoktur.
Bu hadis-i kudsî, Suyutî'nin El-Leâlil-Masnûa; Aliyyü'l-Kârî'nin El-Esrârul-Merfûa ve diğer bir eseri olan Şerhü'ş-Şifâ; Şevkânî'nin El-Fevâidü'l-Mecmûa; Hâfız Aclunî'nin Keşfü'l-Hafâ; Muhammed Said Zalûl'ün Tahkîk; İmam-ı Nevevî'nin El-Ezkâr adlı eserlerinde kayıtlıdır.
Diğer yandan, Mevlânâ Câmî, Ahmed-i Cezerî, Mevlânâ Hâlid, İmam-ı Rabbânî, Bedîüzzaman Said Nursî gibi nice İslâm âlimleri bu hadis-i kudsîyi eserlerine almışlar. (Sorularla Risale)
“Levlake levlake lema halaktül eflak.” Sen olmasayıdın Habibim felekleri yaratmazdım. Hadis-i Şerifine Şii kaynaklı deyip inkâr edenler var. Risale-i Nur’da geçen bu hakikatı nasıl izah edebiliriz?
Cevap: Bazı kardeşlerimiz tarafından “لولاك” hadisi mevzu mudur?
Mevzu değilse delili nedir?
Eğer bu hadisin bir mesnedi varsa, manası nedir?” diye çoklukla soruyorlar.
Evvela şunu kaydedelim ki, her ne kadar bu hadis
(لولاك لولاك لما خلقت الافلاك)
lafzıyla meşhur olmuş, bu lafızlarla senedi bulunamamış ve bu yüzden bazı alimler tarafından mevzu olmakla itham edilmişse de (Bkz: Keşfül Hafa: c.2.s.164. hadis no.2123) değişik lafızlarla aynı manaya gelen bazı hadislerde rivayet edilmiştir. Hadis alimleri, bir hadisin manası aynı olmak şartıyla, değişik lafızlarla rivayetini caiz gördükleri için, bu hadise de “Hadis bil-mana” demek (hadisin farklı lafızlarla ifade edilmesi) yanlış olmaz.
Hadis alimleri tarafından rivayet edilen hadislere gelince:
Deylemi’nin İbn Abbas’dan naklettiğine göre, Allah azze ve celle (peygamber asv):
“İzzetim ve celalim hakkı için, eğer sen olmasaydın cenneti yaratmazdım, eğer sen olmasaydın dünyayı yaratmazdım” buyurmuştur.
(Müsnedi Firdevs. C.5 sh. 227.hn 8031) (devam edecek)
Kardeş selamunaleyküm
Muhterem hocam süre gelmekte olan bir yazımız. Kaynak vermeye çalıştık ama siz de bir okursanız memnun olurum. 7-8 yerde yayınlanıyor. Okuyan var mı ??? Biz yazalım. Sağlıklı günler diliyorum.
Prof. Dr. Cahit Kurbanoğlu